söndag 8 februari 2009

Veckomatsedel - 5 - 2009

MÅNDAG
Frukost: Omelett på 2 ägg, 3 skivor rökt skinka, 1 msk linfrö, 1/2 gul paprika.
Lunch: Currykyckling med ugnsrostade paprikor och solrosfrön
Mellanmål: Turkisk yoghurt., 1 1/2 dl och servera med frukt, bär, nötter eller frön.
Middag: Vinkokta torskfiléer

TISDAG
Frukost: 1 liten burk keso, 2 tsk kanel, 2 msk solroskärnor, 3 skivor skinka eller kalkonbröst, 1 grönsallatsblad, några ringar röd paprika.
Lunch: Paprika och böngryta
Mellanmål: En burk makrill i tomatsås.
Middag: Rosépepparbiffar med nötig ruccolasallad

ONSDAG
Frukost: 1 avokado, 100 g rökt kalkonbröst, 1 bit röd paprika, 1 grönsallatsblad.
Lunch:Kräftstjärtssallad med ägg
Mellanmål: Torkad frukt, tex aprikoser.
Middag: Svampfylld kycklingfilé med citronspenat

TORSDAG
Frukost: Champinjonomelett med coctailtomater
Lunch: Snabb tonfiskröra med lök och majonnäs på salladsbädd
Mellanmål: Mosa avokado och blanda med pressad citron eller lime.
Middag: Pepparstek med konjaksgrädde

FREDAG
Frukost: Fruktsallad på ½ äpple, ½ banan, ½ päron och ½ dl hallon och 1 dl keso
Lunch:Renskavssallad med tomat, rödlök och champinjoner
Mellanmål: 20 marinerade oliver och lite fetaost
Middag: Wasabilax med pekannötter och spenat

LÖRDAG
Frukost: 1 1/2 dl yoghurt, 2 msk müsli, 1 apelsin, 100 g hamburgerkött, 1 grönsallatsblad, några gurkskivor.
Lunch: Ugnsbakad aubergine med quornfärsröra och grönsallad
Mellanmål: Gubbröra på finnkrisp
Middag: Majskyckling med vårsallad och citrondressing

SÖNDAG
Frukost: 1 stekt ägg, 4 skivor skinka, 1 stekt tomat, 2 msk solroskärnor, 1 rågkuse med färskost eller creme cheese.
Lunch: Rallarpizza
Mellanmål: Päron och lite nötter
Middag: Biff Rydberg med zucchinitärningar

Glöm inte att dricka minst 2,5 liter vatten per dag.


Helgens efterrätt:

6 kommentarer:

  1. Hej Jessica.
    Klart impad av att du har läst igenom min blogg. Det skulla jag aldrig orka själv. Tack för dina uppmuntrande ord. De värmer.
    Jag tackar och bockar för ditt tips med matsedlar. De passar mig precis just nu. Senare är det tänkt att jag ska försöka mig på vanlig kost med kolhydrater fast då i lagom portion för mig.
    Vi får väl se hur det går. Det är otroligt svårt att hitta balansen.
    Jag länkar till dig.
    Ha en skön helg.

    SvaraRadera
  2. Hej Jessica!
    Så glad att jag hittade din blogg!
    Alla dina fina recept tänker jag använda på min upptrappning och fortsatta viktnedgång. Dock ska jag kämpa på med måltidsersättning några veckor till...

    Lycka till i framtiden!

    SvaraRadera
  3. ps) Du hittar min "Kroppstrimmarblogg" här:
    www.metrobloggen.se/kroppstrimmaren

    SvaraRadera
  4. Hej. vilken fin blogg du har...
    Min mamma har gått ner med hjälp av itrim o nu har hon inspirerat mig. Jag har gått ner 4 kg denna vecka. men jag har lite svårt att hålla koll på mejeriprodukter. Men jag ser här att du äter turkisk yoghurt o keso. Hur ska man tänka o vilka val e bäst. Tacksam för svar... du får gärna svara mig på min blogg. www.gullfubbick.blogg.se
    Ha en trevlig kväll

    SvaraRadera
  5. Blir du mätt på det här? Jag tycker just frukosten låter tunn :)

    SvaraRadera
  6. Camilla - hej. Hade detta varit vecka 1 hade den nog varit för tunn för mig - för jag hade inte kommit igång, kroppen hade inte vant sig och jag hade antagligen "fått sötsugnoja". Men nu var detta vecka 5 och min kropp hade faktiskt vant sig - vid att den fick mat ofta - och därför inte behöver vara rädd för att vara hungrig. och - jag hade inte klarat det utan att dricka massor av vatten. Vissa dagar åt jag mellanmålet 2 ggr! En på fm och en på em. Viktnedgången funkade ändå.

    kram och hör av dig om du har andra frågor.

    SvaraRadera