måndag 8 december 2008

Min egen julbufféstrategi

Nu kommer det – julbufféernas tid eller ”jag har hamnat i fett- och socker-helvetet”.

Helt plötsligt - har det gått sju månader sedan jag skrev sist. Jag förstår inte vart tiden har tagit vägen. Och nu är det snart jul och julbord och julbufféerna dukas upp. Även om jag idag äter normalt tänker jag inte lägga på mig ett endaste kilo under jul och nyår. Så jag tog fram förra årets julstrategi och läste igenom - den funkar fortfarande. Så här gjorde jag förra året och så här tänker jag göra i år.

Här kommer min julbufféstrategi.

Jag vet att jag inte kommer orka gagga om att jag ”ska gå ned i vikt/hålla vikten” så jag lägger upp min strategi på följande sätt:
1) Hittar på att jag är laktosintollerant (räddar mig fr många ”tunga” för-, varm- och efterrätter…)
2) Förbereder mig på 10000 extra steg – det är ungefär 1,5 timmes promenad.
3) Om jag inte kan köra nolltollerans – dvs total smalmatsvariant - så kör jag teskedsprincipen. Endast en tesked av det ”göttaste”.
4) Fortfarande gäller tallriksmodellen: 25% protein, 25% kolhydrater och 50% grönsaker/vegetariskt. Jag bryr mig inte så mycket om fettet, utan håller mig till tallriksmodellen. Och bara en tallrik – varmrätt. Så får jag unna mig antingen förrätt eller efterrätt.

Ät långsamt och njut av varenda tugga. Det är du värd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar