lördag 2 februari 2008

Indisk Kycklingsoppa

Receptet kommer från «Taffel.se»
Receptmakare: Isobel Hadleuy Kamptz
Jag är förvisso inte indier, och eftersom det är jag som komponerat soppan är den som mest indo-ish. Men klar anti-neutrofil-effekt. Nigellafrön och de andra fröna hittar du på Taj Mahal eller Govindas i Stockholm.

Portioner: 2

Ingredienser*
1 näve hackad morot*
1 lök
1 klyfta vitlök
2 stjälkar selleri
1 l kycklingbuljong
2 kycklingfiléer
½ msk vardera av nigellafrön, bockhornsklöver och svarta senapsfrön
1 citron
50 g smör

Gör så här:
Skala och tärna morötterna. Hacka lök, vitlök och selleri. Tärna kycklingfiléerna. Rosta kryddorna i torr panna å medelvärme tills senapskornen byter färg och poppar vildsint. Lägg åt sidan.
Fräs morötterna i lite av smöret i ca 10 minuter på medelvärme. Vänd ner i lökhacket och fräs ytterligare en minut.
Vänd ner i kryddor och buljong och koka upp. Lägg i smöret i bitar och låt alltihop puttra i ca 5 minuter.
Lägg ner kycklingbitarna och sjud ytterligare ca 5 minuter. Smaka av med pressad citron och salt.

/Jessica
gott gott - jag brukar dubbel sats och frysa in för att kunna ta med till lunch på jobbet

* egentligen är receptet med 3 potatisar istället för morötter och även 1/2 msk korianderfrön - men det tycker jag inte om så det har jag tagit bort.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar