söndag 9 september 2007

Scampi Indienne

4 Portioner
400 g råa oskalade scampistjärtar
( du kan dela upp så att du har hälften scampistjärtar och hälften frysta skalade räkor)
1 purjolök i ringar
5 Små morötter - finhackade
2 paprikor (olika färger) i ringar
4 tomater - hackade
1 hackad gul lök
3 Vitlöksklyftor
2 dl minimjölk
2 dl mini crème fraîche
1/2 dl vitt vin
1 krm cayennepeppar
1 1/2 tsk paprikapulver
1 msk currypasta
1 krm chilipeppar
Salt och peppar

Skär purjolöken i tunna ringar. Finhacka morötterna Skär de olika paprikorna i ringar. Hacka den gula löken och tomaterna. Koka upp mjölk och
crème fraîche och smaksätt med kryddorna och vinet. Låt det småkoka till cirka 4 dl återstår. Lägg ner morötterna och låt koka tills de är halvmjuka. Lägg ner resten av grönsakerna och scampin. Koka tills scampin är genomkokt, cirka fem minuter. Smaka av med salt, peppar och eventuellt mer av de andra kryddorna.

Slim: Servera med kokta haricot vertes till.

Oslim:
Servera med thailändskt ris smaksatt med 10 g saffran.


3 kommentarer:

  1. Underbart recept på scampi,vill gärna ha lite råd om hur "lätt"det är att gå ned i vikt!

    SvaraRadera
  2. Helt underbart recept!!Jag håller nästanpå att gå in i nån sorts apati,jag klarar inte av att gå ner i vikt,så hamnar jag då på denna sida av en slump.Läser att du har gått ner 15kg!Min fråga:Vem är du lyckliga "vikttappare"?Har du nåt förslag,som INTE kostar "skjortan"?

    SvaraRadera
  3. Hej mamatjock!

    Vill du bli mamasmal? Klart du vill.
    Här kommer några enkla steg
    1) VARDAGSMOTION. Köp en stegräknare och kolla hur mycket du går per dag. Går du 5000 steg - måste du upp till 10000 steg. En promenad på 30 minuter motsvarar ungefär 3000 steg, så det är inte så mycket man måste göra.
    2) PULSPASS. Har du inte råd att gå till itrim ens för motionsbiten (tror det kostar ca 450:-/mån) så jogga två gånger i veckan och direkt efter joggingpass börjar du med 10 situps och 10 armhävningar (på knä). Öka sedan situps och armhävningar när du kan.
    3)SOCKER. Ta bort allt "synligt" socker: som läsk, juicer du inte pressar själv, färdigmat, snabbmat, kakor, bullar, tårtor, godis.
    4) MATEN. Ät fyra gånger per dag. Frukosten är viktigast. Den ska vara 30% av dagsintaget. Du måste få i dig protein (fisk, ägg, kött, fågel) till varje måltid - annars börjar kroppen lagra. Fördela dagens 4 måltider med ca 4 timmars mellanrum. Kolla in min veckomatsedelsida för tips - länk finns här på sidan.

    Och du - kunde jag - då kan alla. Jag skulle vilja påstå att jag har varit en matmissbrukare... ÄÄÄÄÄÄÄLskar mat - mycket mat, fet mat.

    Fortsätt maila mig - så ska jag, så gott jag kan, hjälpa dig med de frågor du kan ha.

    Lycka till! Du har ju faktiskt kommit så här långt. Nu börjar det.

    /Jessica

    SvaraRadera